“Burn-out is een noodkreet.
Je lichaam stapt letterlijk op de noodrem, nu is het genoeg!”

Burn-out coaching: hoe herstel ik van stress en burn-out klachten? Burn-out, Chronische Stress | Angst en Paniekklachten | Hyperventilatie: alles over de mentale en lichamelijke klachten, herstellen en voorkomen.

Momenteel hebben veel mensen burn-out klachten en dit aantal blijft alleen maar oplopen. Niet alleen werkende mensen vertonen burn-out symptomen maar ook onder jongeren blijft het aantal mensen met symptomen oplopen.

Een burn-out is het gevolg van een langdurige periode van structurele stress, emotionele (over)spanning, onverwerkte emoties of onverwerkt trauma.

Als je voor langere tijd meer van jezelf vraagt dan dat eigenlijk goed is voor je of je hebt een te lange periode teveel te maken gehad met negatieve emoties raak je overbelast.

Je voelt je lichamelijk en geestelijk uitgeput: letterlijk opgebrand.

Door chronische stress raken je hormonen uit balans en raakt je zenuwstelsel overactief waardoor het ineens op hol slaat zonder dat jij enig idee hebt hoe dat komt. Door de overactiviteit is je zenuwstelsel te scherp afgestemd op onveiligheid en dit uit zich in verschillende lichamelijke en mentale klachten.

Een burn-out is zeker niet alleen een psychisch probleem, maar burn-out klachten zijn ook duidelijk te voelen en merken in je lichaam.

Voordat het uiteindelijk tot een burn-out komt, zijn er signalen geweest die je niet herkende, waar jij je niet van bewust was of die je aan de kant hebt geschoven. Ik kreeg bijvoorbeeld last van: vergeetachtigheid, slechte concentratie, ik struikelde of stootte mij zeer vaak, hyperventilatie en ontwikkelde angst en paniekgevoelens waardoor ik aan het overleven was in plaats van leven. Ik voelde mij continu opgejaagd, sliep tijden niet goed. Ik leefde in mijn hoofd en ging volledig voorbij aan de behoefte die mijn lichaam had.

Totdat ik mij verdiepte en specialiseerde in het effect van stress op ons lichaam, zenuwstelsel en hormonen. Het werd mij ineens volkomen duidelijk.

 

Wat gebeurt er in het lichaam als je burn-out bent?

Wat zijn de signalen van het lichaam tijdens stress of in een burn-out?

In de traditionele aanpak van stress, burn-out en depressie staat de focus voornamelijk op de psychologische aspecten. Mijn begeleiding onderscheidt zich door ook de hormonale en voedingsgerelateerde elementen te integreren, waardoor de benadering holistisch wordt.

Hormonen, de cruciale factor bij stress en burn-out
Wanneer er zich een vorm van gevaar voordoet en angst toeslaat, reageert je lichaam onmiddellijk door stresshormonen aan te maken uit voedingsstoffen. Deze hormonen verschaffen de energie om te vechten of te vluchten.

Echter, bij langdurige stress worden zoveel voedingsstoffen gebruikt voor de productie van stresshormonen dat er nauwelijks nog bouwstenen overblijven voor de aanmaak van andere hormonen, zoals vrouwelijke hormonen of gelukshormonen (neurotransmitters).

Dit resulteert in een hormonale disbalans die kan leiden tot symptomen zoals: uitputting, verminderde helderheid van denken, toenemende stress & paniekklachten, hyperventilatie, slaapproblemen, PMS, depressie en burn-out, slecht concentratievermogen, vergeetachtigheid, vermoeidheid.

Kenmerkend is dat de symptomen langere tijd aanhouden en niet lijken te verbeteren. Hoewel het klachtenpatroon vaag kan zijn, voel je ergens dat je afglijdt. Met name je energieniveau en je goede humeur nemen af tot je voelt dat je jezelf niet meer bent.

Iedereen heeft net weer een andere combinatie van klachten. Je zult je dus waarschijnlijk niet in alle symptomen herkennen.

Mijn unieke holistische methode: mindfulness & orthomoleculaire therapie

Leer samenwerken met jouw lichaam en kom in balans.

In mijn burn-out training geef ik je veel informatie over hoe je zenuwstelsel, hormonen en brein werkt en hoe deze reageert op een burn-out.

Omdat ons lichaam in tijden van stress meer behoefte heeft aan voedingsstoffen leer je Orthomoleculaire therapie in te zetten zodat je stress in je lichaam ook oplost met de juiste voedingsstoffen.

Verlang jij naar blijvende rust in je hoofd en lijf? Neem dan contact met mij op voor het maken van een afspraak.

Binnen één week een intake gepland

Geen wachtrijen, maar snel aan de slag met jouw herstel!

Binnen vier maanden weer aan de slag

Door mijn unieke methode bereiken we snel resultaat.

Contact met de werkgever

Indien gewenst, dan doe ik de afstemming met jouw werkgever.

Volledige ondersteuning

Ik sta altijd voor je klaar tijdens het traject.

Meer informatie over de mindfulness en compassietraining: